Interviuri Lifestyle

Triplu sec, la a șasea generație5 min

28/02/2017 4 min read

Triplu sec, la a șasea generație5 min

Reading Time: 4 minute
Alfred Cointreau / foto: Vali Mirea

Alfred Cointreau, a șasea generație a familiei Cointreau, duce mai departe moștenirea creată de stră-stră-străbunicii săi la mijlocul secolului al XIX -lea într-un orășel pe Valea Loarei.

Și-a văzut bunicul mergând la distileria din Angers mereu cu entuziasm și zâmbe­tul pe buze. Ziua în care a simțit că a obosit un pic a fost și ziua în care a murit, la 90 de ani. Cu un astfel de model a crescut Alfred Cointreau, a șasea generație a familiei sale și, din 2010, Heritage Manager al brandului Cointreau.

L-am întâlnit pe Alfred Cointreau la Le Burgundy Paris, unul dintre cele peste 60 de localuri incluse pe harta Cocktail Paris Week, ce a avut loc în săptămâna 21-28 ianuarie 2017, local împreună cu care
Cointreau a dezvoltat un cocktail dedicat acestui eveniment. From Angers to Tokyo,
un mix proaspăt, dulce-amărui de
Cointreau, vin alb, verbină, cimbru, saké, suc și lichior din plante, este poate unul dintre cocktailurile care surprind cel mai bine esența de acum a brandului Cointreau – tradiție și modernitate, aduse laolaltă în spirit eclectic . „From Angers“ pentru că de acolo își trage originile, „to Tokyo“ – pentru că este un brand care se găsește cam în toate colțurile mapamondului. 15 mili­oane de sticle de Cointreau se vând anual în toată lumea și, fără doar și poate, este una dintre cele mai versatile băuturi. Se poate bea
simplu, cu gheață sau în diverse cocktailuri. Este ingredient de bază în peste 350 de rețete clasice de cocktail, dar cu siguranță este folosit în mult mai multe, căci imaginația bartenderilor nu are limite. În Franța se bea simplu sau cu gheață, după masă, ca digestiv, în SUA, cea mai mare piață pentru Cointreau, este foarte popular în cocktailuri, în Belgia se amestecă cu bere, în Germania se combină cu cafea și frișcă – French Coffee. Și exemplele pot continua. Se folosește și în anumite rețete de mâncare, ne-a explicat
Alfred Cointreau, al cărui job este să aibă grijă ca povestea familiei sale și a brandului pe care l-a creat să fie aflată de cât mai multă lume.

”Ce îmi place la jobul meu este că nu stau în fața ecranului unui computer, ci în fața oamenilor. Zi de zi, interacționez cu oameni din diferite domenii, de la echipe de marketing la distribuitori sau bartenderi.” – Alfred Cointreau

S-a alăturat echipei Cointreau în 2010 după ce, anterior, a lucrat în departamentul de publicitate al unei publicații. A fost o decizie pe care a luat-o singur, din convingere, fără nicio presiune din partea familiei. „Noi, în familie, suntem încurajați să cunoaștem lumea, să ne extindem orizonturile și să facem ceea ce ne place“, povestește tânărul Cointreau. Tatăl său, de pildă, nu s-a implicat deloc în acest business, și-a urmat propriul vis, a fondat un ate­lier mecanic și se ocupă și în ziua de azi de restaurarea de mașini de epocă. Pasiunea de a duce mai departe moștenirea familiei a dobândit-o de la bunicul său, Pierre Cointreau, a patra generație în familie, devenit CEO la centenarul companiei din 1949, cel care a dezvoltat și condus afacerea până în anii ’90, când a fuzionat cu Rémy Martin formând actuala companie Rémy Cointreau. Cu singuranță însă a fost inspirat și de stră-stră-străbunicul său,
Edouard-Jean Cointreau, cel care în 1849, împreună cu fratele său Adolphe, a pus bazele distileriei din Angers. Cofetari de profesie, cei doi au pornit distileria pentru a produce un lichior de calitate pentru prăjituri și bomboane, pe care la vremea respectivă nu aveau de unde să-l achiziționeze. Mai departe, Edouard Cointreau, fiul lui Edouard-Jean, a dezvoltat distileria, devenind chiar maestru
distilator, el fiind cel care a creat rețeta originală de triplu sec cunoscută acum sub numele de Cointreau.

Misiunea lui Alfred Cointreau este să facă cât mai cunoscut peste tot în lume brandul creat de familia sa. Și pare să i se potrivească mănușă acest rol. Este conștient de valoarea brandului și istoria familiei, dar nu privește asta ca pe o povară, din contră, este relaxat și deschis. Nu-i place să stea închis într-un birou în fața unui ecran de computer, cu Excel-uri și tabele, din contră, călătorește foarte mult, merge în baruri, intră în vorbă cu clienții și bartenderii, merge la distileria din Angers, unde citește din privirea celor care muncesc acolo dacă businessului îi merge bine sau nu. „Oamenii de acolo sunt fericiți când au de lucru. Li se vede încântarea în ochi când distilează“, povestește Alfred Cointreau. În Angers se întâmplă tot procesul, de la distilare până la îmbuteliere și etichetare, apoi sticlele pleacă la distribuitori peste tot în lume. În afară de varianta clasică și gama Cointreau Noir, mai nou există și Cointreau Blood O­range, băutură lansată anul trecut exclusiv în duty free-uri și care anul acesta urmează să intre pe piața belgiană și cea britanică. Potențial de dezvoltare există, businessul ar putea crește atât ca volum, cât și ca valoare, în ritm alert, dar nu aceasta este filosofia Cointreau. „Se poate face totul automatizat, cu viteză mult mai mare, dar noi nu vrem asta, ne dorim să avem mereu un maestru distilator care să știe meserie din generație în generație“, punctează Alfred Cointreau. Maestru distilator este în prezent Carole Quinton, care a dobândit acest titlu în 2016, după ce anterior, timp de 38 de ani, secretele rețetei originale ale Casei Cointreau au fost păstrate cu sfințenie de Bernadette Langlais, maestru distilator între 1978 și 2016.

 

Business în creștere

Cointreau face parte din portofoliul de branduri al companiei Rémy Cointreau, care a generat vânzări totale de 836,7 milioane de euro în intervalul aprilie – decembrie 2016, creștere organică de 6% față de perioada similară a anului precedent. Divizia Liqueurs & Spirits a înregistrat în aceeași perioadă vânzări de 214,1 milioane de euro (+ 4,1%). Potrivit oficialilor companiei, vânzările brandului Cointreau au crescut în special datorită pieței americane și franceze, dar și potențialului unor noi piețe precum: China, Hong Kong, Macao, Taiwan și Rusia.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE