Analize

Viitorul din spatele ecranelor

17 dec. 2013 7 min

Viitorul din spatele ecranelor

Reading Time: 7 minute

<p> <strong>Marea batalie media continua, dar pariurile pe un singur ecran care le va inlocui pe celelalte plaseaza gresit miza. Mult mai importante devin interfetele, care trebuie sa fie simple, cat mai naturale si consecvente pe platforme diferite. </strong></p> <p>  </p> <p> Cate ecrane aveti acasa? Nu va grabiti cu raspunsul si nu numarati fiecare ecran de televizor. Tot mai multi oameni pot raspunde “patru” la aceasta intrebare – televizor, computer, smartphone, tableta. Unii chiar se lauda ca au renuntat la “micul ecran”, care acum este, paradoxal, cel mai mare dintre cele patru enumerate.</p> <p>  </p> <p> Aceste patru ecrane sunt o ilustrare clara a felului in care s-a schimbat consumul de media in ultima perioada si ne ofera idei despre cum va arata viitorul. Computerele si internetul au transformat felul in care accesam informatii si divertisment, iar telefoanele inteligente si tabletele ne-au permit o mobilitate ce parea greu de imaginat in urma cu numai zece ani. Si nu vorbim aici doar despre Occident. Mobilitatea este o tendinta tot mai clara si in Romania. Sa ne uitam un pic pe cifre. La o populatie de circa 20 de milioane de persoane, avem 9 milioane de utilizatori de internet, cel putin 3 milioane de utilizatori de smartphone si 800.000 de posesori de tablete.</p> <p>  </p> <p> Daca ne uitam la continutul video, televizorul detine inca suprematia ca timp mediu de vizionare (43 de minute), urmat de laptop (29 de minute), tableta (9 minute) si smartphone (5 minute). Dar combinatia ecranelor este deja o obisnuinta pentru utilizatori. Potrivit unor studii recente, in timp ce se uita la filme, 60% dintre romani socializeaza pe Facebook. Pe pietele mai avansate, cum este cazul in SUA, posturile de televiziune chiar incurajeaza interactiunea pe retelele sociale, mai ales pe Twitter, in timpul transmisiilor in direct. Astazi, fiecare dintre cele patru ecrane devine relevant si este folosit ca “poarta” principala de acces spre continutul dorit in functie de contextul in care ne aflam. Cu alte cuvinte, ne multumim cu ecranul mic al smartphone-ului cand suntem in miscare, folosim tableta tot in conditii de mobilitate dar si acasa sau la birou, apelam la computer cand vrem o interactiune sporita cu continutul (mai ales cand este nevoie sa-l modificam) si televizorul cand vrem sa ne bucuram mai mult de partea vizuala. Cu alte cuvinte, astazi mobilitatea se traduce prin dispozitive utilizate in functie de context.</p> <p>  </p> <p> Cum va arata insa viitorul? Microsoft considera ca tehnologia va avea puterea de a se transforma odata cu utilizatorul – de exemplu, interfetele naturale de utilizare se vor adapta la locatia si la contextul utilizatorului. Directia sa, viteza, unde si cand se va opri vor oferi indicii despre ceea ce el urmeaza sa faca, permitand tehnologiei sa anticipeze nevoile sale. Prin urmare, dispozitivul va deveni mai putin important, mult mai relevanta fiind experienta unitara pe toate ecranele, asigurata de o interfata naturala, care sa permita interactiuni de toate felurile – touch, voce, gesturi. Aceste interfete naturale creeaza mai multe interactiuni umane – vorbim despre dispozitive cu touch, Kinect, recunoasterea vocii, recunoastere vizuala. Intreaga industrie de entertainment se va schimba pentru a oferi optiuni de explorare, deoarece ecranele si continutul vor fi conectate. Experienta oferita de tehnologie va aduce schimbari profunde ale felului in care continutul va putea influenta viata reala si consumul.</p> <p>  </p> <p> Nu este exclus ca, in curand, pe smart TV, in momentul in care un produs (sa zicem un costum purtat de un actor) apare pe ecran, sa existe posibilitatea ca pe ecran sa poata fi afisat magazinul de unde se poate achizitiona respectivul produs – ganditi-va la felul in care astazi apar la clipurile pe YouTube adnotarile pe care puteti face click. Pare futurist, dar un studiu recent realizat de Microsoft Advertising in Marea Britanie a relevat ca, in una din trei familii, membrii acesteia comunica acasa folosind mediul digital. Astazi, in Marea Britanie, o familie are in mediu 10 dispozitive electronice, dintre care sase sunt conectate la internet. Astfel, parintii isi anunta, de exemplu, copiii prin apelurile video sau mesaje pe Facebook ca cina este gata.</p> <p>  </p> <p> Daca privim dincolo de divertisment si trecem in zona productivitatii, constatam ca, in prezent, utilizatorul petrece foarte mult timp cautand documente si informatii, aspect ce afecteaza productivitatea acestora. Pe viitor utilizatorii se vor muta de la cautare la actiune, folosind, asa cum am amintit, interfete de utilizare naturala (touch, voce si gesturi). De exemplu, in viitor, un angajat va putea sa vada informatiile dintr-o intalnire anterioara insotite de notite, grafice si prezentari, plasand toate datele in context. Iar informatiile aditionale vor fi colectate automat din surse publice si private in functie de context, filtrate, analizate si prezentate intr-un mod inteligent pentru dispozitivul si ecranul folosit. Odata cu explozia de informatie digitala, sistemele vor face mai multa analiza, prezentand cunostinte “distilate” pentru ca utilizatorii sa poata fi mai productivi.</p> <p>  </p> <p> Microsoft se pregateste deja pentru acest viitor. Noua strategie a companiei la nivel mondial, anuntata in iulie 2013, va fi centrata pe crearea unei familii de dispozitive si servicii pentru utilizatori individuali si pentru companii de care sa beneficieze oamenii de pe tot globul, atat acasa, cat la serviciu sau in miscare, in activitatile pe care le pretuiesc cel mai mult. Compania se afla intr-o pozitie excelenta pentru a fructifica aceste oportunitati, avand in vedere raspandirea Windows pe plan global, dar si popularitatea consolei de jocuri Xbox si a Kinect, care schimba felul in care oamenii nu doar se joaca, ci si interactioneaza cu tehnologia si intre ei. “Dorim sa oferim o experienta unitara pentru tot ceea ce conteaza in viata de zi cu zi. Aceeasi experienta, de la aceeasi companie, cu un singur set de aplicatii si o biblioteca personala cu continut de divertisment, imagini si informatii accesibile oriunde”, se arata in noua strategie a Microsoft.</p> <p>  </p> <p> Compania trece, astfel, de la “un PC pe fiecare birou” la “o gama de dispozitive si servicii care sa permita oamenilor sa-si faca treaba”. Pasii facuti de gigantul din Redmond in aceasta directie sunt extrem de clari si hotarati. Platforma de cloud a companiei integreaza elementele esentiale ale productivitatii, realizand o trecere foarte lina de la sistemele actuale bazate pe Windows si Microsoft Office. Sistemul de operare Windows 8.1 se adapteaza oricarui ecran, oferind o experienta cu adevarat unitara pe laptop, tableta, smartphone si permitand trecerea rapida de la utilizarea personala la cea de business. Iar pe zona de jocuri si divertisment, Xbox si Kinect ofera oportunitati nebanuite in urma cu cativa ani.</p> <p>  </p> <p> Aspectul poate cel mai important si de multe ori trecut cu vederea este felul in care produsele Microsoft imbina armonios ceea ce conteaza in vietilor personale ale utilizatorilor cu ceea ce au nevoie in zona de business. Pariul Microsoft este ca o experienta unitara va fi preferata de consumatori fata de una puternic fragmentata, care presupune schimbarea obiceiurilor de utilizare de fiecare data cand se trece de la un dispozitiv la altul. Aceasta strategie unificatoare este evidenta la platforma Windows 8, in care trecerea de la laptop la tableta si smartphone este imperceptibila, intuitiva si unitara.</p> <p>  </p> <p> <strong>SETEA DE ELECTRONICE</strong></p> <p> De ce va fi nevoie de astfel de schimbari? Fiindca “pofta” consumatorilor de dispozitive electronice pare sa fie de nepotolit. Un studiu realizat recent de Microsoft, ce a vizat 7.500 de consumatori din Europa, releva faptul ca 78% dintre intervievati intentioneaza sa achizitioneze un dispozitiv electronic cu ocazia sarbatorilor de iarna din acest an. Pentru Romania, 98% din cei 600 de respondenti au declarat ca dispozitivele electronice se afla pe lista lor de cumparaturi de Craciun, 66% dintre acestia stiu exact ce device isi doresc, in timp ce 17% dintre consumatori declara ca nu inteleg diferitele optiuni si specificatii tehnice ale device-urilor disponibile. Totusi, consumatorii nu iau decizii in necunostinta de cauza – 50% dintre respondenti declara ca se informeaza din review-uri online inainte de achizitie, in timp de 45% apeleaza la prieteni sau rude in cautare de recomandari.</p> <p>  </p> <p> Intrebati ce si-ar dori sa primeasca drept cadou de Craciun, 30% dintre consumatorii romani au declarat ca si-ar dori un laptop nou, 18% o tableta si 29% un nou smartphone. Printre alte optiuni vizate de romani se numara dispozitive hibrid si console de gaming. “In intampinarea sezonului de Sarbatori, avem un nou val de dispozitive inovative ce ruleaza Windows 8.1 – fie ca vorbim de tablete si dispozitive 2-in-1 ce imbina comoditatea si mobilitatea, sau ca vorbim de experiente concentrate pe productivitate prin cele mai performante notebook-uri, Ultrabook-uri sau sisteme all-in-one.Microsoft si partenerii sai sunt pregatiti cu o gama variata, adaptata tuturor tipurilor de utilizatori”, a declarat Tudor Galos, Consumer Marketing Manager, Microsoft Romania.</p> <p>  </p> <p> Despre ce fel de dispozitive vorbim? O tendinta foarte importanta, mai ales pentru mediu de business, este cea a dispozitivelor de tip 2-in-1. Un astfel de exemplu este Asus Transformer Book T100, care ajunge pe piata din Romania in cea mai noua varianta. Vorbim despre o tableta de 10 inch cu procesor Intel Atom cu patru nuclee si sistem de operare Windows 8.1, care poate functiona ca tableta sau ca laptop, cu toate functionalitatile si productivitatea oferite de tastatura detasabila, sistemul de operare Windows si suita de aplicatii Microsoft Office.</p> <p>  </p> <p> In mediul de business, astfel de dispozitive hibrid vor avea un impact major asupra productivitatii, pentru ca impletesc mobilitatea sporita cu puterea de calcul necesara in anumite situatii mediului corporatist. Cei care pot vor mobilitate si mai mare pot opta pentru tableta Toshiba Encore 8 de inch, ultraportabila, ideala pentru consumatorii care cauta un echilibru intre a lucra si a se juca. Encore este o tableta usor de utilizat cu o singura mana si beneficiaza de o camera de 1080p ideala pentru conferinte pe Skype. Iar daca vorbim despre putere si performante, sub ecran se ascunde procesorul Quad Core Intel Atom, care ofera o experienta completa cu Windows 8.1 si Microsoft Office Home & Student 2013.</p> <p>  </p> <p> Pentru cei care vor mai mult spatiu de stocare, exista si un slot pentru carduri microSD. In ceea ce priveste telefoanele cu Windows Phone, oferta cuprinde atat smartphone-uri accesibile (Nokia Lumia 520), cat si telefoane inteligente ce pot satisface si cei mai exigenti utilizatori, cum este cazul Nokia Lumia 1020. Dispozitivele mobile Windows 8 aduc acum pe ecranele lor si multe aplicatii din zona de divertisment si timp liber, cum ar fi Zonga (aplicatie romaneasca ce pune la dispozitia utilizatorilor peste 20 de milioane de piese disponibile si posibilitatea de a le asculta cu sau fara acces la Internet) sau Vocea Romaniei, pentru fanii emisiunii, dar si pentru cei care apreciaza muzica. Utilizatorii de tablete, dar si cei de PC au la dispozitie Flipboard pentru Windows 8.1, care construieste o revista personala usor de “rasfoit” virtual cu articole din sursele alese de utilizator.</p> <p> Foto:<a href=”http://www.Dreamstime.com”>Dreamstime.com</a></p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: