Viziune de antrenor

La scurt timp dupa ce a achizitionat compania Ecoxtrem, Octavian Pantis, fondatorul TMI Romania lucreaza la pozitionarea Qualiance ca brand umbrela sub care se vor regasi o plaja larga de servicii, dar si la consolidarea grupului de companii, pe care le conduce

 

Mediul de afaceri seamana din foarte multe puncte de vedere cu sportul de performanta, unde liderii isi conduc echipele spre victorie, dar au grija sa nu fie surprinsi nici de un contra-atac fulger si nici in off-side, iar “antrenorii” joaca, de asemenea, un rol crucial. Si, visul oricarui antrenor bun este sa vada ca proprii elevi performeaza cat mai bine. Acesta este si unul dintre motivele pentru care Octavian Pantis, Managing Director al TMI Romania si Qualiance a achizitionat in luna mai a acestui an Ecoxtrem, o companie specializata in programe de team building, evenimente, petreceri de Craciun si chiar in turism.

“Cu ajutorul acestei noi companii partenere putem, de acum, sa oferim serviciile acelea complete, ne putem ocupa si de sala, de absolut toate amanuntele”, spune pentru Biz, Octavian Pantis, despre beneficiile achizitiei.

De aceea, pe agenda trainer-ului, prioritate are acum planul de consolidare a grupului de companii pe care le conduce. Mai mult, antreprenorul lucreaza si la pozitionarea Qualiance, care se ocupa de organizarea unor conferinte si cursuri deschise, ca un brand umbrela, sub care clientii vor gasi solutii de foarte buna calitate pe un portofoliu mai larg de servicii. Si eforturile acestuia se pare ca deja au dat roade. Pentru acest an, cifra de afaceri a TMI Romania si Qualiance va depasi un milion de euro, iar, impreuna cu Ecoxtrem, aceasta se va apropia de 1,5 milioane de euro. Si, planurile trainerului nu se opresc aici. Antreprenorul are ca tinta o crestere cu 20% de la an la an, pentru noul grup de companii. Prin aceasta alianta de companii, antreprenorul urmareste sa se concentreze pe furnizarea unor solutii de ansamblu, care sa se adreseze in mod holistic unei probleme punctuale. Recent, TMI Romania a preluat licenta unor programe noi de tip blendend learning – invatare mixta – ale Harvard Business Review, prin care adreseaza punctual nevoile companiilor.

Prin programul “Harvard ManageMentor”,  de exemplu, consultantii furnizorului de training identifica impreuna cu conducerea companiei, problemele curente ale middle si top managerilor si de ce imbunatatiri este nevoie, ca ulterior sa se aleaga, dintre cele 44 de module, solutiile care se potrivesc exact clientilor. Un alt program similar, care loveste drept la tinta este “Stepping Up To Management”, adresat specialistilor care si-au propus sa devina manageri. De ce ar reprezenta aceasta o provocare pentru o companie? Desi promovati intr-o pozitie de conducere acestia vor avea tendinta sa se comporte in continuare ca specialisti si, cu toate ca inregistreaza rezultate bune la nivel individual, echipa nu va urma acelasi drum. Misiunea trainerului intr-un astfel de caz este sa explice noului manager ca timpul trebuie masurat altfel, la fel se masoara si succesul. Programul combina opt module online cu workshop-uri cu o durata de o jumatate de zi, si se intinde pe un interval de opt luni.

“Apropo de noutati, mai avem simulari de business, in care oamenii sunt intr-o sala, dar nu le preda nimeni concepte, ci ei conduc practic o companie, au de rezolvat impreuna o provocare, au de facut o serie de sarcini, care sunt faine, un pic amuzante, provocatoare, dar care au un learning util pentru echipa lor si, aceasta o sa fie, tot asa parte a grupului nostru”, adauga Octavian Pantis.

O alta solutie inovatoare, propusa de TMI Romania este un program extrem de nisat, care nu este destinat sutelor de oameni, ci, mai degraba unor zeci de angajati. Antreprenorul a semnat un parteneriat special cu un simulator de zbor Airbus A320, la care pana acum nu aveau acces decat piloti de avioane, care, o data la trei ani treceau prin simulator toate problemele intalnite in timpul zborului. Acolo, sub indrumarea unuia dintre cei mai experimentati piloti ai Tarom, top managerii invata, in grupe de pana la patru oameni, cum se iau decizii sub presiune, cum se lucreaza in echipa la peste 10.000 de metri altitudine si, mai ales, cum sunt impartite responsabilitatile. “Ca o tendinta in acest an, pe piata de training este implicata tot mai multa tehnologie in procesul de invatare”, spune Octavian Pantis, care a mai identificat alte mari tendinte actuale de pe piata de training. Printre acestea se numara apetitul tot mai crescut al companiilor pentru programe de training noi, fiindca angajatii sunt familiari deja cu cursurile, iar angajatorii depun din ce in ce in ce mai multe eforturi sa ii readuca pe acestia in salile de curs.

Restart in training

Un alt trend identificat de fondatorul TMI Romania consta in faptul ca orice interventie ceruta furnizorilor de training, trebuie sa raspunda unei nevoi de business, fie ca este vorba despre programe de succesiune, sau de tranzitie a specialistilor la pozitii de management. Tot pentru rezolvarea problemelor punctuale, la programele de training vor fi trimisi si angajati tineri din generatiile X si Y, care nu mai au aceeasi rabdare in salile de curs. Acesta este si motivul pentru care durata unui training a scazut de la doua zile, la o zi si jumatate, comparativ cu perioada dinaintea recesiunii mondiale. Criza economica a fost necrutatoare cu piata de training. Majoritatea companiilor, puse in fata reducerii bugetelor au optat pentru sistarea programelor de training pentru angajati, alocand resurse numai in cazurile exceptionale.

“Criza a insemnat o restrangere a operatiunilor, au existat jucatori care au iesit din business, sau care s-au descurcat foarte greu, a insemnat o recalibrare a serviciilor, multe companii au realizat ca poate s-au cam intins si au cautat sa identifice la ce sunt bune de fapt, iar companiile care au identificat aceste aspecte se misca bine si acum”, povesteste Pantis. “Deci, s-au recalibrat un pic, s-au adaptat, unele sunt inca in proces de schimbare, dar piata inca nu este asezata, nu poti sa spui ca este o piata matura din toate punctele de vedere”, continua Managing Directorul TMI Romania si Qualiance. 

Principalul motiv pentru care furnizorii au inregistrat scaderi de-a lungul recesiunii, este ca piata de training este una foarte sensibila la mediu, serviciile pe care le ofera, ocupa un loc important pe agendele factorilor de decizie, insa nu ocupa unul urgent mereu. Scaderea brusca a valorii pietei de training,  fost resimtita cel mai puternic in anul 2010, comparativ cu perioada de boom a furnizorilor de training, cea din 2007 – 2008.

“In perioada 2012 – 2013 majorirarea jucatorilor au spus ca au inregistrat ori stagnari, ori usoare cresteri, iar 2014, probabil ca, per ansambu, este un pic mai bine, dar nu cu foarte mult. Inca nu poti sa spui ca piata este in crestere la fel cum poti afirma despre alte industrii”, spune Octavian Pantis, care adauga ca valoarea estimativa a pietei de training este in acest moment in jur de 25 – 30 de milioane de euro.

Cu toate acestea, in ciuda scaderilor suferite de marea majoritate a furnizorilor, un singur lucru a ramas aproape neschimbat, comparativ cu “epoca de aur” a pietei de training locale: programele cautate. Cursurile de leadership, precum si cele de imbunatatire a performantelor, – unde intra programele de crestere a abilitatilor de vorbire in public, time management, project management,  – au ramas in continuare cele mai cautate cursuri de pe piata de training. In perioada de criza, precum si in cea post-recesiune au crescut ca pondere zonele de leading change, – prin care cursantii isi doresc sa invete sa fie mai deschisi schimbarilor si sa initieze, la randul lor, schimbari in organizatie -, precum si popularitatea cursurilor de “employment engadgement” , – cele prin care angajatorii cauta ca salariatii sa isi regaseasca acea pasiune pentru performanta si munca, pasiune, care, se pare, ca s-a pierdut odata cu recesiunea, dar si in ultimii ani, caracterizati de o stare generala de derurta si nesiguranta.