Cum învață generația Z

Până acum câțiva ani aș fi ridicat o sprânceană dacă mi-ar fi povestit cineva despre tehnologie și educație. Aș fi spus: ori educație, ori divertisment. Și totuși, astăzi cred cu totul altceva. De ce? Pentru că suntem în fața unei realități pe care vrem-nu vrem trebuie să o îmbrățișăm.

De Dan Berteanu

Piața muncii din România este formată în proporție de 20% din tineri aparținând generației Z, născuți după anul 1995, care au crescut în prezența unui mediu online foarte activ. La nivel global vorbim de aproximativ 2 miliarde de tineri care fac parte din generația Z și care sunt noul public țintă pentru companii, în materie de angajări. Cum determini un tânăr cu vârsta cuprinsă între 16 și 19 ani să își dezvolte mai multe abilități necesare companiei? Pentru că zona de curs tradițional ne este foarte clar tuturor că nu le mai captează atenția. Dacă aveți copii din această generație numai întrebați-i cum a fost la școală, într-o zi oarecare, și vă veți convinge despre ce vorbesc.

Dan Berteanu și Diana Rosetka, fondatorii Equatorial – Foto: Vali Mirea

Pentru a se dezvolta, oamenii au nevoie să poată colabora, comunica, să fie orientați spre rezolvarea problemelor, pe scurt să dețină abilități care se dezvoltă prin intermediul Social and Emotional Learning (SEL). Un studiu realizat recent de Boston Consulting Group arată că cei care gândesc programele de învățare nu își dau seama de adevăratul potențial al SEL. Hai să vedem cum ne poate ajuta tehnologia în această situație.

Educația prin intermediul tehnologiei facilitează dezvoltarea SEL oferind experiențe de învățare complementare învățării clasice, spun specialiștii World Economic Forum într-un raport realizat în colaborare cu BCG (New Vision for Education: Fostering Social and Emotional Learning through Technology). Acest tip de educație poate personaliza procesul de învățare, poate genera mai multă motivație în rândul persoanelor care doresc să învețe, poate oferi experiențe complementare în relație cu ceea ce se întâmplă în sala de curs și poate da acces la informație și persoanelor care nu se află fizic într-un loc anume.

Până în prezent, cele mai multe dintre strategiile de învățare care erau folosite pentru dezvoltarea abilităților sociale și emoționale nu foloseau tehnologia, sau o foloseau, dar într-un mod foarte limitat. Toate acestea în timp ce foarte mulți dezvoltatori de programe de educație recunosc că tehnologia are un rol important în proces, dar nu își dau seama ce metode să folosească și care au un randament mai bun.

Raportul elaborat de WEF si BCG scoate în evidență 3 oportunități majore pe care creatorii de programe educaționale ar trebui să le ia în considerare:

  1. Creșterea gradului de cunoaștere a SEL precum și a efectelor pe care acest tip de învățare le generează. În raport sunt detaliate 55 de caracteristici care pot fi corelate cu cele 10 abilități sociale și emoționale pe care oricine lucrează, în orice tip de companie trebuie să le dețină.
  2. Includerea SEL în programe de învățare de la cele mai simple la cele mai complexe. În acest sens specialiștii BCG susțin că 95% dintre investitori sunt interesați să investească în astfel de produse.
  3. În acest tip de proces pot fi integrate și cele mai recente inovații de ordin tehnic cum ar fi realitatea virtuală și aplicațiile mobile.

Tot mai multe companii din România încep să folosească serious games pentru a dezvolta diferite tipuri de abilități soft ale angajaților. Această soluție care are la bază conceptul de game-based learning, ajută la creșterea engagement-ului în rândul angajaților care învață, asumarea responsabilității pentru propria învățare, absorbția cunoștințelor primite prin intermediul programului de învățare în mediul organizațional, optimizarea bugetului de training, obișnuința de a pune lucrurile în comun, dezvoltarea empatiei și chiar rezolvarea conflictului între generații din cadrul unei organizații.

Dan Berteanu este unul dintre fondatorii furnizorului de training Equatorial, companie care a produs VRunner, o platformă de învățare bazată pe joc.