Liderii post criza

<p> Dificultatile economice intampinate de mediul de afaceri pot fi proba de foc pentru liderii companiilor, care isi dau examenul de maturitate in leadership Inceputul unei zile obisnuite de munca o surprinde pe Aliz Kosza la o cafea, alaturi de colegii de echipa. “Cel mai placut moment al zilei de lucru este atunci cand ma plimb cu cafeaua dupa mine printre colegi si povestim, glumim, schimbam idei”, spune Kosza.</p> <p>  </p> <p> Desi pare un scenariu desprins din filmul evenimentelor banale din orice companie, nu este tocmai asa. Aliz Kosza, director general executiv al producatorului de lacuri si vopsele Fabryo Corporation, este chiar artizanul relansarii companiei in plina criza. Anterior, tot ea a stat la baza revigorarii Orkla Foods si s-a aflat la conducerea operatiunilor grupului petrolier maghiar Mol. Recent, a primit “Premiul de Excelenta in Leadership” pentru activitatea din ultimul deceniu, acordat de revista Biz, in cadrul  Galei Biz 10 ani”.<br /> <br /> Viziunea pe termen lung, comunicarea deschisa, incurajarea inovatiei in randul echipei, dar si dezvoltarea personala si profesionala continua au ajutat actualul director general executiv al Fabryo sa poata conduce spre reusita companii din domenii atat de diferite. Atitudinea optimista a fost un factor important in luarea deciziilor si a rapiditatii actiunilor, dar a contribuit si la mobilizarea si dezvoltarea abilitatilor de leadership ale colegilor de echipa. “Sa construiesti organizatii si structuri, sa dezvolti si sa lasi in urma ta oameni care sa duca mai departe si fara tine afacerea pe noi trepte ale reusitei”, aceasta este reteta unei cariere de succes in viziunea directorului general executiv al Fabryo Corporation.<br /> <br /> <strong> GENERATIA Y IN LEADERSHIP</strong><br /> Daca managerii sunt numiti, liderii trebuie creati. Liderii trebuie sa imputerniceasca alti lideri, sa aiba incredere in sine si o viziune atat de clara pe termen mediu si lung, incat sa o inspire si celorlalti membri ai echipei.  Vestea buna este ca despre leadership intotdeauna se poate invata, iar dezvoltarea acestor abilitati poate face parte dintr-un proces continuu in care fiecare angajat isi poate valorifica principalele calitati. Din perspectiva unei companii insa, identificarea sau cresterea unui lider autentic nu sunt probleme usoare si nici ieftine. “</p> <p>  </p> <p> Astazi sunt trei solutii moderne la aceasta problema: programe de talent management, programe<br /> de succession planning si head-hunting”, spune Sorin Faur, director de resurse umane pe zona Balcani la compania de audit si consultanta financiara BDO. “Este usor sa strangi o armata de o mie de soldati, dar ce greu gasesti un general”, adauga Sorin Faur, citand un proverb chinezesc.</p> <p>  </p> <p> Prin programele de managementul talentelor se asigura o baza larga de crestere a viitorilor lideri, iar prin aceasta se transmit ideile si principiile de baza ale leadershipului, sunt identificati liderii si incurajati toti la care se descopera potential. Gradul ridicat de creativitate si autenticitate al acestor programe ajuta organizatia sa devina mai capabila in descoperirea liderilor valorosi din randul angajatilor. Programele de succession planning ofera solutii mult mai concentrate de inlocuire a principalilor con ducatori ai unei companii si asigura cresterea si pregatirea constanta a oamenilor care sunt in acelasi timp ucenici, dar si inlocuitori viitori ai actualilor lideri. In ultima instanta, companiile care dupa implementarea celor doua procese nu reusesc sa identifice si sa creeze lideri pot apela la ultima varianta, adica la cautarea liderilor din exterior.</p> <p>  </p> <p> “Generatii viitoare de lideri se nasc mereu, dar, prin oportunitatile pe care le creeaza actuala criza, sigur din acest punct de vedere efectul va fi unul pozitiv, caci se formeaza, de fapt se antreneaza generatii viitoare de lideri, atat cei de ieri, cat si cei de maine”, mai spune directorul departamentului de resurse umane al BDO Romania. Perioadele dificile devin probe de foc pentru toti cei care se considera lideri si care trebuie sa isi dovedeasca abilitatile cand este nevoie de ele si totodata adevarate pepiniere pentru liderii de maine. Liderii care se formeaza in prezent vor fi arhitectii unor noi modele de business durabile si deja experimentate si, cand recesiunea va fi de domeniul trecutului, vor crea companii de elita.<br /> <br /> <strong>LEADERSHIP VERSUS MANAGEMENT</strong><br /> “Nu as putea sa fiu un manager bun, sunt mai mult un vizionar”, spune pentru revista Biz Anthony Silard, CEO la Institutul Executiv de Leadership din SUA si totodata autor al bestseller-ului “Leadership Total”. “In prezent detin doua companii, dar am manageri care ma ajuta sa leconduc; am nevoie de asta”,  adauga Silard. Daca personalitatea liderului nu sufera modificari extreme de pe o zi pe alta, viziunea, un alt aspect important in leadership, poate suferi usoare modificari in timpul crizei economice. Unul dintre motive este ca liderii prin definitie se confrunta cu situatii de criza pe care incearca sa le gestioneze.</p> <p>  </p> <p> Diferenta actuala o dau  profunzimea si generalitatea recesiunii. Un lider este in permanenta in cautare de resurse suplimentare care de cele mai multe ori sunt prea putine in relatie cu dimensiunea viziunilor pe care le proiecteaza. Un lider se confrunta in permanenta cu necunoscutul si cu teama de esec, reusind de obicei sa le stapaneasca si sa le insufle si celor din jur curajul si puterea de a merge mai departe. Un lider este in permanenta confruntat cu situatii si decizii dificile care se refera la oameni si destinul lor. “Liderii cei mai de succes se pot adapta rapid la schimbare, chiar si in perioade grele ale economiei”, mai spune Anthony Silard.</p> <p>  </p> <p> “Cand experimentam dificultati in viata profesionala avem ocazia sa zicem: nu poti obtine mereu ce vrei, dar poti obtine ceea ce ai nevoie”. Criza este o ocazie potrivita si pentru manageri. Actuala situatie economica mondiala ii poate ajuta sa devina lideri mai buni, deoarece este un prilej potrivit pentru un manager cu abilitati latente de leadership sa isi demonstreze aceste capacitati. Prin natura si amploare, actual recesiune impune aceasta transformare, pentru ca, daca intr-o stare de normalitate liderii se confrunta cu crize, in perioade dificile fiecare manager se vede pus in situatia de a lua decizii, de a se confrunta cu situatii si probleme care de fapt il forteaza sa imprumute din caracteristicile liderilor. “Pentru a fi lider si nu doar sef trebuie sa ai incredere in oameni, sa le descoperi calitatile si sa le intelegi provocarile, pentru ca oamenii sunt mult mai dedicati daca observa ca le valorifici atuurile”, spune Anthony Silard.</p> <p> <br /> <br />  “Nu as putea sa fiu un manager bun, sunt mai mult un vizionar. In prezent detin doua companii, dar am manageri care ma ajuta sa le conduc; am nevoie de asta”<br /> ANTHONY SILARD, CEO la Institutul Executiv de Leadership din SUA<br />  </p>