Management romanesc peste granite

<p> <strong>“Rolul meu a fost sa fac aceasta masinarie sa se invarta fara mine”, spune Andrei Haret, omul care in sase ani a contribuit alaturi de  echipa la pozitionarea Ursus Breweries pe primul loc in topul producatorilor de bere din Romania. Acum se pregateste de plecare. In mai putin de o luna, va prelua carma Dreher Breweries din Ungaria, dar greul abia incepe.</strong></p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Sunteti cel mai tanar director general promovat la conducerea unei companii europene detinute de SABMiller. Care e principala calitate a unui lider?</strong></p> <p> De cate ori plecam in concediu lucrurile mergeau mai bine (rade). Un lider trebuie sa creeze oameni care sa vina din spate, iar eu asta am incercat sa fac in cei patru ani de cand am venit la Ursus Breweries. De fapt, asta ar trebui sa fie principala preocupare de zi cu zi a unui manager, sa creasca oameni de top. Absenta lui sa nu se simta. Asta inseamna leadership, cand un sistem si o masinarie pot functiona si fara el. Distinctia care trebuie facuta este aceea ca o multinationala este un mecanism complex pentru care e foarte greu sa depinda de o singura persoana.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce criterii credeti ca au fost esentiale pentru promovarea dumneavoastra la conducerea Dreher Breweries?</strong></p> <p> Criteriile de promovare intr-o multinationala, nu doar la SABMiller, sunt foarte complexe si se bazeaza pe performanta dobandita an de an. Noi avem un sistem de evaluare a performantei extrem de riguros si serios. Fiecare persoana are obiective clare pentru anul curent sau cel urmator si, desigur, periodic au loc evaluari. Personal, sunt un fundamentalist al acestei abordari.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Cum incepe un manager sa inteleaga o companie noua, cum este pentru dumneavoastra Dreher Breweries?</strong></p> <p> Eu, si cand am venit ca director financiar la Ursus Breweries, primul lucru pe care l-am cerut au fost obiectivele pe care oamenii din echipa le aveau pentru anul respectiv. Parcurgand obiectivele lor intelegi foarte multe lucruri despre organizatie si businessul respectiv. Stilul meu de management este prin obiective. Exista si alte stiluri – cel al managerului care vrea sa faca totul, nu lasa niciun fel de portita oamenilor din echipa, dar mie nu mi se potriveste. Eu cred foarte mult in “empowerment”, in sensul in care se agreeaza obiectivele intre management si oamenii din echipa sa. Desi am doar 39 de ani, nu cred ca o sa-mi schimb stilul de  management vreodata. Asa voi face oriunde voi activa.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Cunoasteti board-ul de acolo?</strong></p> <p> Da, pe majoritatea ii cunosc prin prisma marii familii SABMiller. Ne-am mai intalnit pe la diverse workshop-uri sau sedinte. Sunt oameni exceptionali.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Dar piata berii din Ungaria o cunoasteti?</strong></p> <p> Foarte putin. Din informatiile mele, are in jur de 6-7 milioane de hectolitri, dar este mult mai competitiva decat piata berii din Romania. E o piata care necesita abilitati strategice si analitice pentru cei care opereaza acolo.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Credeti ca masurile de austeritate propuse de guvern se vor reflecta si asupra consumului in general si celui de bere in particular?</strong></p> <p> E o intrebare pe care si-o pune cu siguranta orice om de afaceri in perioada de fata. Cu siguranta va exista un efect. Dificil de estimat este magnitudinea acestui efect simi-e destul de greu sa cred ca exista cineva cu o idee foarte clara in acest moment despre impactul in economie. Evident, si noi ne uitam la ce se intampla, facem estimari si modelari statistice, dar ele fac parte din categoria proiectelor in continua derulare.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Prevedeti totusi o scadere accentuata fata de anul trecut?</strong></p> <p> In lunile aprilie-mai, inainte de discutarea acestor masuri, piata a scazut foarte mult, deci nu putem spune ca scaderea s-a terminat. Aceste masuri vin in conditiile in care scaderea continua. Efectul lor va fi destul de perceptibil pentru consumatori.</p>