Program Microsoft de 1 mil. $ pentru competențe digitale

Microsoft România a lansat programul Alt Viitor, prin care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale, cu focus pe programare, pentru peste 11.000 de elevi. Proiectul educațional este finanțat de Microsoft România cu 1 milion de dolari.

“Alt Viitor” va fi dezvoltat și derulat pe perioada a doi ani de un consorțiu de organizații nonprofit din România format din Coder Dojo București & Școala de Valori, Asociația E Civis, Fundația EOS, Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step. Proiectul va crește nivelul de conștientizare în ceea ce privește noile tehnologii în rândul a peste 160.000 de copii. Pentru un impact de durată, Alt Viitor va derula formări de specialitate pentru peste 4.500 de profesori din întreaga țară.

“Din interiorul industriei, nevoia de a ne pregăti copiii pentru un viitor în care tehnologia este centrală, se vede pregnant. Ca părinte, știu că o construcție solidă în educația copiilor începe devreme”, a declarat Gabriela Matei, CEO al Microsoft România.

Conform Raportului “Future of Jobs” al Forumului Economic Mondial, abilitățile de care va fi nevoie pentru a fi competitiv în contextul celei de-a patra revoluții industriale au cunoscut modificări esențiale, iar în top 3 se situează: rezolvarea de probleme complexe, gândirea critică (analitică) și creativitatea. Dezvoltarea de competențe digitale prin predarea de ore de programare în școli le dezvoltă copiilor exact aceste trei abilități necesare pentru viitorul lor.

În acest context, nevoia unei strategii care să adreseze cât mai direct creșterea competențelor digitale este una stringentă în România, care se clasează în mod constant pe ultimele locuri conform datelor DESI (Raportul de țară privind Indicele Economiei și Societății Digitale).

“Alt Viitor” implică patru asociații experimentate și inovatoare, care au construit proiecte durabile în sistemul educațional din România. Fiecare organizație își va pune în valoare expertiza și va aborda problema din perspectiva proprie, toate acțiunile prevăzute armonizându-se și completându-se în vederea realizării obiectivului comun de a dezvolta competențele digitale și de a pregăti tânăra generație astfel încât să își poată construi un alt viitor, productiv și sustenabil.

CoderDojo este o mișcare internațională inițiată în Irlanda în 2011, care oferă gratuit copiilor cu vârste cuprinse între 7-17 ani contextul în care să poată învăța programare într-un mediu informal, îndrumați de mentori care activează voluntar. Proiectul CoderDojo Tech Academy din cadrul programului Alt Viitor va fi derulat în parteneriat cu asociația Școala de valori și presupune deschiderea de noi dojo-uri (ateliere interactive de programare) în 7 județe din România. Proiectul are și o componentă online, o platformă deschisă, unde peste 5000 de elevi, profesori și voluntari vor accesa informații de actualitate despre tehnici de codare sau folosirea tehnologiilor pentru dezvoltarea competențelor digitale.

E-Civis, asociație activă în România din 2009, membră la nivel local și european a Digital Skills and Jobs Coalition dar și a Rețelei Europene de Robotică, derulează proiectul Everyone Digital, pentru a asigura accesul egal la tehnologie pentru toți copiii și tinerii, concentrându-se pe zone sărace din sudul țării, dar adresându-se și copiilor din București ale căror familii nu își permit un curs de robotică sau programare. În cadrul programului Alt Viitor, un Robo hub de tehnologie va fi deschis în București în vara aceasta, pentru workshopuri de programare gratuite pentru copiii ai căror părinți nu pot plăti astfel de cursuri.

Fundația EOS România derulează proiectul Informatica 365 în cadrul programului Alt Viitor, instruind cadrelor didactice la nivel național pentru predarea unei discipline nou introduse în programa școlară de gimnaziu începând cu anul școlar 2017-2018, Informatica și TIC.

Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step vine cu proiectul New Kids of the Code: Fun, Creativity, Applicability Sustainability, care propune dezvoltarea gândirii critice și logice a copiilor din învățământul primar, printr-un Ghid de gândire critică și un Curs opțional integrat, bazat pe tehnologia informației, pentru învățământul secundar inferior.