Ana-Maria Bogdan: Biroul de la Bucuresti functioneaza ca un tech studio

Incepand cu luna aprilie 2014, Ana-Maria Bogdan, ex-Grapefruit, este noul General Manager R/GA Bucharest, parte din The Interpublic Group. Ne-a povestit cum a fost recrutata de una dintre cele mai premiate si creative agentii full-service de digital din lume si primele proiecte pe care le coordoneaza din biroul de la Bucuresti.

Ana-Maria Bogdan_3

Povestestiti-ne despre cum ati ajuns in functia de general manager al R/GA pentru Romania. Care au fost pasii procesului de recrutare?  

Nu am cautat aceasta schimbare, ci, mai degraba, ea m-a gasit pe mine. R/GA a fost pentru mine, inca de cand am inceput sa lucrez in industria de digital, o agentie reper, ale carei proiecte mereu inovatoare si multi-premiate ne inspirau sa facem si sa propunem lucruri din ce in ce mai ambitioase si pe plan local. Asadar, cand am fost abordata de catre R/GA, m-am simtit extrem de onorata si am perceput acest fapt ca pe o recunoastere a tuturor eforturilor anterioare depuse timp de aproape 15 ani pentru a creste intr-un fel sau altul aceasta industrie.  

Cei de la R/GA cautau pe cineva care sa ocupe pozitia de General Manager in Romania inca de la deschiderea filialei, din 2012. Insa, procesul a fost unul de lunga durata, pentru ca si-au luat timp sa gaseasca o persoana cu background si experienta in domeniul de digital, care sa se potriveasca atat cu mediul si cultura lor organizationala, cat si cu tipul proiectelor pe care le dezvolta, in general.

Pentru R/GA, alegerea primului General Manager a fost una extrem de importanta, cheia, as spune, cu impact major asupra viitorului biroul local. Au fost luate in calcul peste 300 de aplicatii pentru functia de General Manager.

R/GA si-a anuntat prezenta in Romania de la sfarsitul lui 2012. Care este in momentul de fata situatia in care se afla agentia pe piata romanesca?

Filiala din Romania se dedica lucrului pe proiectele internationale R/GA – momentan, nu desfasuram proiecte pentru clienti locali. In prezent, biroul din Bucuresti functioneaza foarte mult ca un “tech studio”, care colaboreaza cu echipe internationale pentru implementarea si sustinerea clientilor R/GA din Statele Unite, Suedia si Marea Britanie. Avem profesionisti foarte buni si talentati in zona de tehnologie, cu cunostinte care se ridica la standarde internationale. As mai adauga ca exista si alti cativa numitori comuni extrem de importanti pentru toti membrii echipei – competitivitatea inteleasa ca dorinta de autodepasire, permanenta deschidere de a invata, initiativa si spiritul de echipa. Sunt factori extrem de importanti, pe care ii urmarim in mod special in procesul de recrutare.

Agentia are o abordare unica de lucru, care consta intr-un model colaborativ si extrem de eficient. Alocarea resurselor se face la nivel global si se iau in consideratie numerosi factori, printre care disponibilitatea acestora, tinand cont de o potrivire cat mai buna intre competentele specialistilor si tipul de proiect, experienta anterioara de lucru pe proiecte similare si obiectivele profesionale care tin de invatarea unor noi tehnologii.

Care sunt primii clienti din portofoliul R/GA Bucharest?

R/GA Bucharest nu lucreaza pentru clienti de pe piata din Romania. Proiectele pentru care lucreaza echipa de la Bucuresti apartin unor clienti cu prezenta regionala sau globala, cum ar fi L’Oreal, Turkcell sau Nokia. In realitate, insa, lista acestor clienti este mult mai generoasa, dar asa cum se intampla de multe ori in aceasta industrie, contractele de confidentialitate ma impiedica sa fac publice aceste nume.

Dar portofoliul de servicii?

Nu mai este de mult un secret pentru nimeni faptul ca evolutia extrem de rapida a diverselor tehnologii determina schimbari uneori majore in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor. De aici si necesitatea agentiilor de a fi in permanenta stare de invatare, remodelare si eficientizare a propriilor procese. Din aceasta perspectiva, R/GA este exemplificarea practica a noului model de agentie centrata pe interactiunea mereu in schimbare dintre strategie, creatie si tehnologie.  

Nu intamplator R/GA a reusit sa implementeze cu succes multe proiecte in premiera, dovada si numeroasele premii obtinute pentru branduri precum Mastercard, O2, Verizon, Beats by Dr. Dre, Nike, Google, Rexona, Getty Images etc.

Cu fiecare proiect al sau, R/GA a urmarit sa transforme modul in care oamenii se raporteaza la branduri si interactioneaza cu ele. In consecinta, conectarea consumatorilor cu brandurile necesita, de multe ori, sa incerci sa diminuezi pe cat posibil acele linii de demarcatie dintre publicitate, dezvoltarea de produs si de software, PR si celelalte discipline adiacente.

In acest context, la nivel global R/GA acopera intrega gama de servicii specifice oricarei agentii de digital – consultanta, strategie, digital advertising, mobile development, e-commerce, social media, brand development etc. Ceea ce face, insa, diferenta este dezvoltarea unor departamente sau divizii dedicate precum Prototype Studio, Product Innovation, Data Visualization, R/GA Retail Lab sau Software Platform Lab.

De exemplu, divizia de Software Platform Lab a fost lansata recent la New York si vine in sprijinul clientilor pusi in fata deciziei de a alege cele mai potrivite solutii tehnice, fie ca vorbim de CMS, platforme de e-commerce, CRM, Analytics, Social, Mobile, Testing, Retail, Data sau infrastructura. Este genul de decizie care poate face diferenta majora intre succes si esec, fie ca-l privim din perspectiva de costuri sau rezultate concrete de business. Spun acest lucru in cunostinta de cauza, stiind bine cat de dificil poate fi acest proces – de-a lungul carierei, am fost pusa intr-o postura similara pentru clientii din Romania, unde am construit departamente de e-business si, implicit, am dezvoltat sau integrat, dupa caz, astfel de solutii.

Rolul acestei echipe este de simplifica decizia, ghidand clientii in procesul de cercetare, evaluare, selectare si imbinare a solutiilor tehnologice dezvoltate de terte parti. Faptul ca R/GA beneficiaza de peste 100 de parteneriate cu diversi furnizori de solutii ce acopera 12 verticale, nefiind insa un reseller, asigura cel mai inalt grad de obiectivitate si neutralitate. Si nu pot sa vorbesc despre Software Platform Lab, fara a mentiona ca aceasta initiativa revine chiar unei romance, Isabel Kantor, care a reusit sa-si construiasca o cariera de succes la biroul R/GA din New York. Tot ei ii apartine si initiativa deschiderii biroului R/GA de la Bucuresti.  

Cat de numeroasa este echipa in acest stadiu?

In acest moment, echipa R/GA Bucharest are 11 specialisti organizati in doua departamente, unul de Development si al doilea de Quality Assurance. Intentia noastra, pe termen mediu si lung, este sa crestem aceste departamente, dar si sa extindem gama de servicii oferite birourilor regionale R/GA.

Foarte pe scurt, in acest moment desfasuram interviuri pentru pozitia de HR/Office Manager. Cat de curand vom demara procesul de recrutare pentru pozitii precum Quality Assurance, Open Standards Developer, .Net Developer, Phyton Develper, Mobile Developer (iOS si Android) si Design Studio Manager.    

Care sunt obiectivele pe care le aveti stabilite pentru acest an?

Obiectivele R/GA Bucharest si, implicit, ale mele sunt cresterea si dezvoltarea echipei de aici, Evident, aceasta pozitie aduce cu sine responsabilitati la nivel de P&L, planificare strategica si calitate a serviciilor.

Ca membra in cadrul R/GA Executive Committee, alaturi de toti ceilalti manageri generali si importanti factori de decizie la nivel de departamente, voi contribui la strategia de dezvoltare a agentie la nivel global, precum si a unor proiecte interne de anvergura.