Cum aduce neuromarketingul inovatia in retail

Neuromarketingul este important in retail pentru ca majoritatea deciziilor (intre 85 si 95%) se iau fara implicare constienta, a declarat Lluis Martinez-Ribes, Retail Innovation Expert, la Bucuresti, la conferinta Retail Revolution.

“Neuromarketingul este marketing de ultima generatie, este filosofie si semiotica, ofera solutii, dar face si o harta a sentimentelor”, a spus Lluis Martinez-Ribes. El a explicat modul cum sistemul limbic si cortexul se activeaza in momentul in care consumatorul ia o decizie. Expertul a facut o analogie intre sistemul limbic si pilotul automat. “Este ca atunci cand conduci masina – sistemul limbic este activat, astfel ca poti conduce si vorbi in acelasi timp. In cazul unui accident insa, se activeaza si cortexul”, a spus Lluis Martinez-Ribes. El a aratat ca in luarea unei decizii se activeaza atat cortexul, cat si sistemul limbic.

Expertul a spus ca neuromarketingul poate fi folosit pe smartphone, in online, cat si in magazinele fizice. In cazul in care comparam comunicarea digitala cu cea analogica (in magazin) numarul simturilor activate difera. In comunicarea in magazin sunt activate 3-4 simturi, in timp ce in cea digitala doar 2-3 simturi.

Lluis Martinez-Ribes a aratat ca smartphone-ul a schimbat societatea, gradul de penetrare al telefoanelor inteligente fiind in continua crestere. In Romania, gradul de penetrare al smartphone-urilor este de 34% – destul de putin daca ne uitam la tari precum Coreea, unde acest procent este de 80%, Suedia – 75% sau Spania – 72%.

“Un procent de 95% dintre cei care au smartphone il poarta foarte aproape de corp. Vorbim despre e-body”, a spus Lluis Martinez-Ribes, adaugand ca pentru multi consumatori magazinul a fost inlocuit cu telefonul mobil.

In retail, locatia este foarte importanta, acum insa locul magazinului a fost luat de telefonul mobil, iar companiile iubesc comertul pe mobil pentru ca cei care platesc “magazinul” sunt consumatorii, a explicat Martinez-Ribes.

„Acum nu mai trebuie sa mergi in magazin, ci sa realizezi o aplicatie care sa creeze o legatura cu consumatorul”, a spus expertul in retail, adaugand ca cele mai multe aplicatii folosesc sistemul limbic devenind astfel parte a vietii consumatorului.

“Ramai pe piata doar daca esti parte a vietii consumatorului si ca sa faci acest lucru ai nevoie de continut. Trebuie sa oferi informatii in functie de obiceiurile consumatorului”, a explicat Martinez-Ribes. Spre exemplu, in cazul unei companii de asigurari aplicatia trebuie sa ofere informatii legate de un posibil ambuteiaj creat pe traseu de un accident.

Dincolo de informatii insa, si mai importante sunt emotiile, astfel ca modul cum spui lucrurile este esential. “In neuromarketing, verbul cheie este a simti. Segmentarea pietei nu se mai face in functie de grupele de varsta, ca in jurasic, ci in functie de sentimente”, a spus Martinez-Ribes.

Foarte importanta este si usurinta in achizitionare. „Pentru a loializa consumatorul este esentiala usurinta in achizitionare. Un click trebuie sa fie suficient pentru a cumpara”, a aratat expertul in retail.

„In cazul magazinelor fizice trebuie sa cresti senzualitatea, pentru ca avem nevoie de experiente extrasenzoriale. In loc de decoratiuni, ganditi-va la teatralizare. Asa se creaza un brand ”, a mai spus Martinez-Ribes, subliniind ideile cheie ale neuromarketingului: usurinta in achizitionare si emotiile.

Lluis Martinez-Ribes este AssociateProfessor la Esade Business School unde preda Inovatia in Marketing si Inovatia in Retail. Este membru al “ScientificCommittee of e Channel and retail Academy” si a fost speaker la conferinte prestigioase precum Neuromarketing World Forum 2015 din Barcelona. A lucrat ca si consultat pe retail in companii din 25 de tari, companii precum: AbbVie, Asics, Bayer, Coca-Cola, Desigual, Zara, Ikea, Nestle, Sentosa, Pepsico, Heineken, Mercadona, Migros, Unilever etc. A primit premiul Global Electronic Marketing Award in 1999 iar in 2013 a fost numit “Retail Innovation Expert”de catre Uniunea Europeana.

Evenimentul Retail Revolution a fost organizat de BIZ cu sustinerea Carrefour, Vodafone, Tassimo si Fares.