Analize CSR Digital MarComm Sustenabilitate

Digitas: Motivația cumpărătorilor de a achiziționa la un preț cât mai redus versus motivația cumpărătorilor de a fi eco-friendly

26 apr. 2023 4 min

Digitas: Motivația cumpărătorilor de a achiziționa la un preț cât mai redus versus motivația cumpărătorilor de a fi eco-friendly

Reading Time: 4 minute

În 2022, CSR, inițiativele de mediu și sociale au adus brandurile mai aproape de public, îmbunătățindu-le vizibilitatea și creând impresii pozitive pe termen lung.

Chiar dacă au trecut 3 ani de la izbucnirea pandemiei de COVID-19, efectele acesteia continuă să își lase amprenta din punct de vedere economic și nu numai. Lucratul de acasă nu mai este un lucru atât de rău, ci, dimpotrivă, a devenit un beneficiu, iar cumpărăturile la un click distanță au devenit și ele o alternativă bună pentru orele petrecute în magazine.

Să nu uităm de avântul TikTok-ului în perioada lockdownului, de isteria de a goli rafturile magazinelor de faină sau, chiar mai tragi-comic, de hârtie igienică. Toate aceste schimbări care au afectat atât consumatorii de rând, cât și brandurile i-au determinat pe cei de la Digitas să pună la punct un instrument care să surprindă în timp real evoluția brandurilor și a competitorilor acestora în mediul digital, pentru a se adapta rapid evenimentelor neprevăzute și pentru a lua cele mai bune decizii de business.

Conform Digital Health Index, un brand este mai sănătos în mediul digital atunci când utilizatorii îl caută în mod activ online, mențiunile din digital sunt vizualizate cât mai mult și când interacțiunile din social media sunt multiple și predominant pozitive. Deși a fost conceput în contextul pandemiei, AZI informațiile sunt chiar mai utile în contextul în care, între timp, a izbucnit și războiul din Ucraina, plătim mai mult pentru carburanți, ne îndatorăm de două ori mai mult pentru un cămin, coșul nostru de cumpărături, comportamentul de consum și atitudinea față de branduri devenind destul de imprevizibile.

Conform DHI, cumpărătorii acordă din ce în ce mai multă atenție valorilor împărtășite de branduri și inițiativele acestora în ceea ce privește corporate social responsability (CSR)

Schimbarea obiceiurilor zilnice, creșterea diversității sau inflația în creștere sunt doar câțiva factori care fac ca alegerile consumatorilor să fie mai grele. În timp ce prețul continuă să fie cel mai important considerent, cumpărătorii acordă din ce în ce mai multă atenție valorilor împărtășite de branduri și inițiativelor acestora în ceea ce privește corporate social responsability.

“Izbucnirea conflictului din Ucraina a fost un moment de cotitură pentru noi toți, care ne-a făcut să ne gândim mai bine care sunt cu adevărat prioritățile din viața noastră. Într-o societate consumeristă, în care „mai mult este mai bun”, am ajuns să acordăm o atenție mai mare unor concepte precum sprijin asupra comunității, echitate sau durabilitate.

Brandurile care au avut inițiative în aceste direcții s-au bucurat atât de o creștere a cifrelor în digital, cât și de conexiuni reale și puternice cu consumatorii lor. Mai concret, categoria clinics, pe care noi o monitorizăm, a avut de aproximativ de două ori mai multe reacții pe Instagram în luna februarie 2022, față de restul lunilor, ca urmare a sprijinului acordat Ucrainei.

Și campaniile de educare cu privire la riscurile autodiagnosticului și automedicației tot din această categorie au fost bine-primite și au contribuit la cea mai mare vizibilitate pe parcursul lunii noiembrie, când s-a înregistrat un viewership de 1.6 ori mai mare față de luna precedentă.”Diana Agafiței, Data analyst, DIGITAS.

Marea provocare a brandurilor în 2023: cum să depășească tensiunea dintre sustenabilitate și costul ridicat al vieții?

Nu este o noutate faptul că presiunile asupra bugetului familiei au crescut în 2022 și vedem că ele continuă și în 2023. De asemenea, este bine-cunoscut faptul că este mai costisitor să fii sustenabil, ceea ce face ca această nevoie importantă a cumpărătorilor să fie pusă pe plan secundar. Nici brandurile nu au fost scutite de toate aceste efecte negative, 2023 venind cu reduceri de personal, tăieri de bugete și presiuni mai mari asupra eficienței pentru majoritatea dintre acestea.

Dar asta nu înseamnă că acțiunile și inițiativele privind sustenabilitatea trebuie neglijate, ci dimpotrivă. 2022 a fost al treilea cel mai călduros an din istoria măsurătorilor meteorologice din România, cu fenomene naturale extreme, ceea ce a pus în evidență consecințele schimbărilor climatice, care ne afectează pe fiecare dintre noi. Se așteaptă ca astfel de evenimente să aibă loc și în 2023, făcând ca mediul să fie o preocupare majoră pentru mulți oameni.

Comunicarea transparentă și eficientă a inițiativelor de mediu, întelegerea nevoilor consumatorilor și programele de loialitate pentru produsele sustenabile pot ajuta brandurile să depășească tensiunea dintre sustenabilitate și costul ridicat al vieții și să obțină un avantaj competitiv

“Având în vedere impactul atât de accentuat și imediat pe care îl are mai ales acum peisajul economic asupra consumatorilor, este de înțeles că aceștia urmăresc mai degrabă să își optimizeze costurile pentru coșul de consum în defavoarea adoptării unui stil de viață mai sustenabil. În același timp, odată cu intrarea în vigoare a unor noi reglementări și legislații în întreaga lume, a fi mai sustenabil și mai transparent nu mai reprezintă o opțiune în rândul brandurilor, ci mai degrabă o cerință.

Brandurile care oferă produse sustenabile accesibile și care introduc programe de loialitate pentru aceste produse pot ajuta consumatorii să găsească un echilibru între motivația de a cumpăra la un preț cât mai redus vs de a fi eco-friendly. Aflate sub presiunea de a demonstra acțiuni sustenabile, brandurile pot cădea ușor în capcana greenwashingului, aspru criticată și chiar sancționată în cadrul rețelelor de socializare, cu consecințe greu de îndreptat în ceea ce privește reputația.

De aceea, este important ca brandurile să comunice în mod transparent schimbările făcute sau planificate pentru protejarea mediului și, de asemenea, să pună accentul mai mult pe “de ce” este un produs cea mai bună opțiune pentru un cumpărător. Acest lucru ar trebui făcut pentru că “de ce” este legat de semnificație, iar semnificația se leagă direct de sentimentele și emoțiile noastre puternice din această perioadă.”Călin Buzea, Brand Lead, DIGITAS.

Digital Health Index face parte din portofoliul DATA Intelligence a Publicis Groupe România, fiind disponibil și în variantă interactivă

Array

Articole pe aceeași temă: