Via Transilvanica Stiri

Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica

15 dec. 2022 6 min

Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica

Reading Time: 6 minute

De Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica.

Dacă Crăciunul este despre împlinirea dorințelor și urări de ani tot mai buni „Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica”  tocmai despre asta vorbește! Raiffeisen Bank și Cronicari Digitali au adunat într-o serie editorială specială, în Biz,  fiecare poveste de antreprenoriat care vorbește despre sperantă și determinare pe Via.  Din fiecare ținut, am căutat să aflăm detalii despre câte o afacere cu putere să-i inspire și pe alții. Astfel am ajuns să descoperim visuri și dorințe antreprenoriale împlinite din Terra Dacica, Terra Romana, Terra Banatica, Terra Siculorum, Terra Saxonum, Ținutul de Sus și Bucovina.

Cum s-a născut fiecare vis, care au fost provocările începutului de activitate și care sunt speranțele pentru 2023 – doar câteva întrebări firești în evoluția unei afaceri, la care am căutat să răspundem cu ajutorul antreprenorilor de pe Via Transilvanica, drumul alături de care Raiffeisen Bank România este încă de la faza de idee.

Provocările începutului

Niciun start antreprenorial nu este simplu, dar proiectele pornite din pasiune, în comunități unite, găsesc cumva mai ușor energia necesară să meargă mai departe. Partenerii sunt importanți – de la cei care finanțează ideile, la cei care ajută la implementarea lor și la distribuirea către un public cât mai larg.

Am în minte filmul Touching the Void (Pe culmile neantului) care este descris de New York Post așa- După escaladarea pentru prima dată a muntelui Siula Grande, de 6300 m, alpiniştii Joe Simpson şi Simon Yates s-au confruntat cu cea mai mare provocare de până atunci: coborârea muntelui. Dar când Simpson îşi fracturează piciorul în urma unei căzături cumplite, şi cei doi prieteni sunt separaţi de o serie de ghinioane, călătoriile lor individuale devin “o incursiune în experienţele extreme pe care nu trebuie să o ratezi.

Chiar dacă este un spoiler pentru cei care nu au văzut filmul, pentru mine supraviețuirea lui Joe Simpson este similară de cum văd eu business-ul în România.

Joe, este singur în munte cu un picior fracturat cu șanse aproape nule de supraviețuire și ce face el cu situația în care se află?

Nu își pierde cumpătul gândindu-se la țelul final care este departe de a fi realizabil ci împarte drumul pe care știe că îl are de parcurs în bucăți mai mici, tangibile. Are un ceas și multe țeluri mai mici, în acea călătorie are parte de succese dar și de dezamăgiri cumplite, trăiește un rollercoster emoțional dar în niciun moment nu se gândește să abandoneze. El supraviețuiește ca prin miracol în vreme ce nimeni altcineva înafară de el nu credea posibil”, povestește Oana Frențiu, creatoarea cosmeticelor artizanale Doda Natural.

„Principala provocare de până acum? Dezvoltarea haotică a României din punct de vedere urbanistic, care nu ține cont de patrimoniul construit. Multe comune unde ne plimbăm pentru a descoperi arhitectura specifică pentru o regiune nu mai reprezintă astăzi un interes turistic. De asemenea, numeroase trasee turistice au fost distruse de exploatări forestiere sălbatice. Din punct de vedere economic, pandemia și războiul din Ucraina sunt evenimentele care ne-au afectat cel mai mult, îngreunând mobilitatea călătorilor și aducând o instabilitate care face din România o destinație deocamdată ocolită”, punctează Pascal Garnier, creatorul agenției de turism Țara Autentică, care ajută francofonii să descopere România frumoasă.

Am pornit în afacerea asta cu ochii închiși, fără a avea habar de ce înseamnă acest business. Am descoperit totul treptat, mai mult din greșeli decât din sfaturile altora. Dar nu regret. Fiecare greșeală a fost o lecție. Daca aș lua-o de la capăt,  aș știi acum exact cum se dotează de la început o bucătărie de restaurant și cum aș organiza spațiile astfel încât să ne ușurăm munca și să grăbim timpii de preparare”, mărturisește așteaptă de la 2023 Ionela Doman, fondatoarea pensiunii Conacu’ Boierului.

Nu avem o realizare mare, ci mai multe mici. Am crescut în mod constant și chiar dacă plănuisem să mutăm magazinul, ne-am dat seama că nu merită și că trebuie să ne bazăm pe experiența noastră existentă.

Facem parte dintr-un proiect extraordinar prin amabilitatea NESst. Am participat la două evenimente de succes cu Via Transilvanica în toamna anului 2022 (în București și Alba Iulia). Avem o echipă foarte bună. Învățăm și folosim în mod constant elementele de marketing online. Am reușit să aducem mulți producători și produse noi în portofoliu. Avem un buletin informativ periodic. Am devenit parteneri într-un proiect Horizon Europe. Credem în pași mici, dar dacă punem piciorii în continu unul după altul, atunci ajungem departe”, punctează Molnár Judith, manager Helyénvaló- Magazinul Cumsecade.

”Dacă faci ceva cu pasiune și pui suflet, o să reușești!”, subliniază  Radu George, Manager produs SN DECO GROUP, care încorporează Teracota Mediaş, o afacere cu o tradiție din 1906.

Provocările pot să fie însă transformate în oportunități, după cum au subliniat cei mai mulți antreprenori în seria editorială realizată de Raiffeisen Bank și Cronicari Digitali.  „Nu aș schimba nimic! Consider că și greșelile au rolul lor”, mărturisește Anca Rusu, de la Asociația de Turism Retezat, Manager Destinația Ecoturistică Țara Hațegului – Retezat, care administrează pensiunea Casa Cânda.

”O  mare provocare a fost legată de promovarea afacerii și câștigarea încrederii clienților, fiind vorba de un concept nou și de produse alimentare. Colegii antreprenori știu foarte bine cât de complicată e această etapă la început, atunci când nu dispui de finanțări sau alte bugete care te lasă să te joci liniștit”, spune Vlad Botca, antreprenor alături de tatăl său pentru Konservăria, o mică afacere cu mâncare gătită ca acasă, la conservă.

Documentare pe Via Transilvanica

Dorințele antreprenorilor pentru 2023

Către anul viitor, cei mai mulți antreprenori de pe Via Transilvanica privesc cu mult optimism. După deschiderea oficială, în octombrie, acum vor putea experimenta practic un an întreg uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.

Vrem să vedem în continuare o creștere constantă, organică, dar controlată. Am dori să extindem și capacitatea de producție pentru a ne putea extinde rețeaua de colaboratori, astfel având șansa de a deservi cât mai mulți clienți interesați de concept”, spune Adrian Botca, fondatorul Konservăria, o afacere în familie pornită chiar în pandemie.

„Ne dorim să extindem afacerea și să promovăm acest meșteșug frumos”, punctează și Radu George, Manager produs SN DECO GROUP, care încorporează Teracota Mediaş.

Dorim să ne dezvoltăm în ambele direcții: să ne consolidăm vânzările din magazin, bazându-ne în principal pe principalii noștri furnizori, dar și să creștem cifra de afaceri a magazinului online, trimițând gusturile Secuimii în toate colțurile țării. Și facem cu ochiul spre o colaborare cu mai multe băcănii mici din toată țara care sunt interesate de produsele secuiești. Poate că vom găsi astfel de parteneri și pe Via Transilvanica.

Numai așa putem sprijini producătorii locali și, de aici, spațiul rural și valorile pe care ni le oferă: cultura, tradițiile, cunoștințele localnicilor, gastronomia, empatia, arhitectura, peisajul și grija față de mediul înconjurător. Avem această datorie morală față de ei, dar și de generațiile tinere și viitoare, ca să cunoască modalitățile de a trăi bine între valori reale  a căror importanță se accentuează din ce în ce mai mult în aceste crize pe care le trăim”, spune Orbán Árpád, director dezvoltare – Fundația Civitas Odorheiu Sec,  care a pornit îndreprinderea socială Magazinul Cumsecade- Helyenvalo.

”Aș dori să pot crea pentru turiștii care vin la Conacu’ Boierului spații noi de recreere și petrecere a timpului în aer liber. Evident, îmi propun să  menținem tendința de creștere a cifrei de afaceri pe care am avut-o în fiecare an de la inaugurare”, așteaptă de la 2023 Ionela Doman, fondatoarea pensiunii Conacu’ Boierului.

Pentru francezul îndrăgostit de România, care a pornit o agenție de turism în Bucovina, încetarea conflictului din vecini este pe lista de dorințe. „În primul rând, ne dorim să se termine conflictul din țara vecină cu retragerea trupelor ruse și stoparea suferințelor poporului ucrainian. Atunci vom putea visa la întoarcerea turiștilor străini în România și în țările din jur. Cu partenerii din Ucraina lucrăm deja la circuite în regiunea Cernăuți, în regiunea Kamenieti Podolski și în Transcarpatia”, spune Pascal Garnier, creatorul agenției de turism Țara Autentică.

„Tind să visez cu ochii deschiși dar atunci când îmi propun încerc să îmi propun lucruri tangibile pentru a mă bucura de proces și de a-mi acorda timpul de acomodare cu schimbările pe care mi le propun. Afacerea mea este one woman show astfel orice schimbare cât de mică poate avea repercursiuni mari asupra întregului proces. Pe anul viitor, îmi propun maxim 15 colaborări cu magazine din țară care să îmi vândă produsele”, transmite Oana Frențiu, creatoarea cosmeticelor artizanale Doda Natural.

Pentru că Via Transilvanica este un traseu care încurajează turiștii să descopere România în ritm ceva mai lent, păstrând timp suficient pentru a admira peisajele, dar și pentru a încuraja interacțiunile cu oamenii locului, meșteșugarii întâlniți și micile afaceri, dorința exprimată pentru 2023 de Anca Rusu, de la Asociația de Turism Retezat, arată cât de importanți sunt oamenii care pornesc pe drumul care unește: „Cred că ne dorim turiști de calitate, care să beneficieze de servicii de bună calitate, pe care și noi să învățăm să le îmbunătățim în mod constant”.

Felicitare campanie antreprenori Via Transilvanica 2022

Antreprenorii de pe Via Transilvanica. Un altfel de colind

„Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica” este proiectul Cronicari Digitali, platforma creată de Zaga Brand, dedicat poveștilor antreprenorilor de pe Via Transilvanica, drumul alături de care Raiffeisen Bank România este încă de la faza de idee, și pe care, acum oamenii simt că își pot pune mai bine, în practică, propriile aspirații. 

De Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.
Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: