Cinci tendinte in PR pentru 2016

Inceput de an, definit tendinte. Pentru relatiile publice, o provocare. Cum sa definesti tendintele intr-un domeniu in care maine s-ar putea sa nu mai functioneze aceleasi “retete” ca astazi? Dar tocmai am raspuns la intrebare: poate cea mai clara tendinta este ca relatiile publice trec prin cea mai dinamica si provocatoare perioada, in care granitele marketing-PR-digital-social media se estompeaza si cross-channel communication este sintagma cea mai folosita in definirea strategiilor companiilor.

De Tereza Tranakas

Imi amintesc anii (nu foarte multi in urma, 2012 sa spunem) cand la Webstock mergeau cu inscrieri agentii de digital, in timp ce agentiile de PR nici macar nu se gandeau ca acolo ar avea si ele un cuvant de spus. Trei ani mai tarziu, la editia de anul trecut, regasim nu mai putin de cinci agentii pe care in mod traditional le-am incadra in categoria “PR” si care au castigat premii la cele mai diverse categorii (inclusiv Oxygen).

Mai observam in ultimii trei ani si aparitia unor agentii noi sau departamente in agentiile consacrate, care inca de la inceput integreaza in activitatea lor ceea ce am numi activitati de creatie, digital si social media, cu scopul de a furniza solutii cat mai eficiente de comunicare. Specializarea nu se mai poarta. Asa cum Randall vorbea, in urma cu 20 de ani, de jurnalistul universal, asa si noi putem vorbi acum de omul de comunicare universal.

Toate transformarile vin pe fondul evolutiei tehnologice si a competitivitatii crescute din piata, la care trebuie sa ne adaptam cu cea mai mare viteza. Iar oamenii de PR din Romania au inteles pe deplin miza – “survival of the fittest” sau mai bine zis, “of the leanest”, pare ca se aplica mai bine ca niciodata. In acest context, ne asteptam la urmatoarele tendinte:

Omul de comunicare multi-disciplinar

Aud din ce in ce mai rar colegi de breasla care recruteaza oameni in echipa pe baza unicului criteriu ca acestia au experienta in PR. Acesta este un lucru bun, intrucat omul (bun) de comunicare al zilelor noastre ar trebui: sa inteleaga social media, unde si cum se poarta discutiile in spatiul public, ce inseamna digital, cum ar trebui deci sa scrie materialele pentru a fi relevante pentru publicurile tinta si pentru a folosi la potential maxim cele mai potrivite canale de comunicare, sa aiba un spirit analitic. Nu in ultimul rand, sa inteleaga acum nu doar resorturile din spatele mass-media, ci si din spatele diverselor tipologii de consumatori. Asa ajungem la crearea de continut multi-platform, nu doar text, ci mai ales video si foto.

Specialist media? Sociolog? Psiholog? Expert in social media sau digital? Bun la cifre? – Raspunsul este: cate putin din toate.

Real-time PR / marketing

In 2012, cand romanii abia descopereau Jocurile Paralimpice, datorita unor rezultate remarcabile ale sportivilor nostri, ne-am dat seama ca este nevoie sa mentinem treaza aceasta atentie printr-o comunicare sustinuta care a devenit rapid real-time PR. Asa s-a transformat, pentru prima data in Romania, o pagina de FB de brand (Olympus Dairy) intr-un jurnal de Paralimpiada, un canal de comunicare care a devenit sursa de informatii pentru jurnalisti.

Un exemplu mai recent este campania Ciuc Radler Romania Activa din vara acestui an, cand o echipa extinsa compusa din specialisti PR, social media, productie foto-video, a creat continut in timp real de pe parcursul celui mai mare traseu parcurs cu bicicleta, pe GPS. Timp de o luna de zile, peste 2.500 de km au fost “documentati” in timp real prin informatii, fotografii si video, materiale care au alimentat instant canalele sociale, web, TV. O campanie cu rezultate extraordinare, premiata, de altfel, la editia de anul acesta a Webstock.

Cuantificarea rezultatelor

Acesta a fost si va continua sa fie un punct sensibil pe agenda oricarei agentii de PR, indiferent de declaratiile diverse din piata. Cum masuram rezultatele? Dar, mai ales, cum cadem de acord noi, toti specialistii in comunicare, asupra modului de masurare? Intrebari la care, odata cu cresterea online-ului si, implicit, cu aparitia diverselor unelte de masurare a acestuia, va trebui sa raspundem.

Vor fi de ajuns insa doar cifrele? Experienta ne arata ca aspectele calitative sunt cel putin la fel de importante precum cele cantitative. Concluzia: avem in fata un drum lung de strabatut. Pe parcursul lui, va trebui sa ne insusim si capabilitati de cercetare, data mining si analiza pentru raportare sau identificarea unor tendinte.

Modelul “traditional” va disparea si, odata cu el, si agentiile care nu se detaseaza de el

Este suficient sa ne uitam la agentiile romanesti si evolutia lor in ultimii trei ani pentru a intelege cine detine share of voice si cine va mai avea cu adevarat voce peste alti trei ani.

Un om (bun) din presa a pus in urma cu doi ani intrebarea: ce faceti voi acolo, in afara de a scrie comunicate de presa si de a ne suna pe noi, jurnalistii? Ma bucur ca raspunsul a fost atunci ca media relations reprezinta aproximativ 30% din activitatea noastra. Inseamna ca restul de 70% reprezinta acel „netraditional” care ne impinge inainte. Ramane insa sa il explicam mai bine, iar aceasta sarcina revine intregii industrii de comunicare.

Video is the king – sau nu?

Pe termen lung, nu stim raspunsul, dar, pentru moment, cu siguranta continutul video este vedeta in comunicare. Online, mobil – doua cuvinte cheie care definesc canalele cu o dezvoltare exploziva si in care accentul este pus pe impactul vizual. Evenimentele recente (criza refugiatilor sirieni, atacurile din Paris, tragedia din clubul Colectiv, etc.) o demonstreaza.

 

Tereza Tranakas este Managing Partner al agentiei Oxygen specializata in servicii de PR digital – storytelling, content marketing, social media, research, video casting / podcasting, comunicare corporativa, afaceri guvernamentale, relatii cu media, traininguri media, business coaching, comunicare de criza, brand PR, evenimente, CSR, comunicare interna.