BizRemote by certSIGN Companii Interviuri Stiri

Aura Oprea, Chocolissimo: Suntem vulnerabili, nimic nu este garantat, dar avem resurse să facem față situațiilor grele

18 mai 2020 5 min

Aura Oprea, Chocolissimo: Suntem vulnerabili, nimic nu este garantat, dar avem resurse să facem față situațiilor grele

Reading Time: 5 minute

Dacă am fi fost într-o perioadă obișnuită, Chocolissimo, producătorul și distribuitorul polonez de ciocolată de nișă, prezent și în România, ar fi avut vânzări peste medie, pentru că a fost perioada Sărbătorilor Pascale, 1 mai. Însă nu a mai fost o perioadă obișnuită, ci una cu care nu ne-am mai întâlnit niciodată, iar deciziile au trebuit luate pe loc, pentru supraviețuirea businessurilor. În cazul Chocolissimo, vânzările corporate au scăzut drastic, așa că a fost nevoie de reinventare.

Astfel că, Aura Oprea, acționar Savorisa, compania care deține brandul Chocolissimo pe piața locală, a decis să regândească strategia de business pentru această perioadă, dar și pentru restul anului.

 

Suntem într-o situație fără precedent în istoria contemporană. Cum a acționat compania în această perioadă?

Obiectivul nostru a fost de la început să continuăm activitatea, în condiții de siguranță pentru echipă și pentru clienți. Am funcționat în toată această perioadă cu prezența parțială a echipei, ținând foarte aproape de clienții noștri și continuând să livrăm ciocolata.

La început, provocarea a fost legată de siguranța echipei, ulterior gestionarea costurilor, dar și menținerea relației cu clienții. 

Cum v-ați adaptat voi la actuala situație?

Din fericire, modelul nostru de business este bazat pe e-commerce și din acest punct de vedere am fost foarte pregătiți în a răspunde noului comportament de cumpărare axat pe comenzile online. 80 % din comenzile înregistrate în magazinul nostru online au fost achiziționate pentru a fi făcute cadou și mai mult decât înainte, clienții au ales să trimită produsele direct la destinatar. Comenzile din site au crescut cu ocazia sărbătorii Floriilor și Paștelui cu 40% față de perioadele anterioare.

În același timp însă, pe lângă veniturile generate de vânzările din magazinul online, 75% din vânzările noastre sunt generate de segmentul corporate. În momentul declanșării stării de urgență, noi ne pregăteam de lansarea catalogului cu colecțiile de Paște. Pentru noi, Crăciunul și Paștele sunt vârfuri în ceea ce privește vânzările.

Dacă în zona de e-commerce lucrurile au mers bine, pentru că oamenii s-au orientat către cumpărăturile online mai mult decât de obicei, în contextul generat de pandemie, vânzările de Paște din zona corporate au scăzut drastic, așa cum era de așteptat.

În acest context ne-a ajutat mult faptul că menținem relații foarte apropiate cu clienții noștri corporate și din discuțiile cu ei am identificat pe parcursul perioadei nevoia de reconectare în contextul muncii de acasă și am venit în întâmpinarea acestei nevoi cu propunerea de a trimite cadouri dulci, angajaților, la adresele de domiciliu.

Campania a fost foarte bine primită și am îndulcit în luna aprilie peste 4.000 de oameni, angajați ai clienților noștri, forțați de noul context să lucreze de acasă. De cele mai multe ori, ciocolată noastră era însoțită de o scrisoare din partea CEO-ului sau managerului de departament, astfel încât scopul propus inițial, de reconectare, a fost atins într-un mod foarte plăcut. 

89814831 10218750527767830 4965755344123854848 o52Cum ați gestionat situația în rândul angajaților, clienților și a partenerilor?

Pentru echipă am propus lucrul de acasă, pentru cine a fost posibil și prezența parțială la birou și cu program redus, organizat în funcție de fluxul de comenzi.

A fost o prioritate să fim aproape de clienții noștri, să răspundem prompt, să înțelegem situația fiecăruia în parte. De asemenea, am avut o colaborare mai apropiată cu firmele de curierat partenere. 

Care sunt planurile de continuitate a afacerii?

Pregătim pentru perioada verii livrări mai rapide și cu temperatura controlată a comenzilor din magazinul online. Dacă, în mod normal, noi stopăm activitatea pe timpul verii, în noul context, datorită faptului că multe businessuri s-au readaptat și au apărut companii cu servicii de livrare rapidă, suntem încântați de noul parteneriat pe care l-am încheiat care ne permite să livrăm produsele din ciocolată în 2 ore, cu temperatura controlată, în București.

Considerăm că această este o oportunitate foarte bună pentru a recupera pierderile înregistrate în luna aprilie.

Cu clienții corporate ținem în continuare foarte aproape și pregătim o campanie dedicată întoarcerii la birouri și reintegrării pe care am numit-o „Summer login”.

Cum ați reușit să regândiți rapid strategia companiei?

Ne-am axat mult pe continuarea activității, nu pe încetarea ei și pe cum ne putem adapta, ce putem face noi în noul context. 

Cât de repede ați luat deciziile legate de strategia actuală?

Imediat după declararea stării de urgență am oprit toate campaniile online și am gândit repoziționarea împreună cu agenția. Ulterior am readaptat toată comunicarea. Contextul s-a schimbat total chiar în momentul în care noi ne pregăteam de lansarea catalogul de Paște și a fost nevoie să regândim totul pe termen scurt. 

Cum ați reușit să vă țineți clienții aproape în această perioadă?

Pe tot parcursul acestei perioade am încercat să venim cu mesaje optimiste și să ridicăm moralul. Ne ajută mult și produsul în această abordare, este adevărat. Ne-am bucurat mult că am fost alegerea lor în materie de cadouri pentru cei dragi și am încercat să oferim sprijin prin transport gratuit, customer suport permanent, cadouri dulci în colete.

Cu clienții corporate am schimbat total modul de abordare. Dacă în mod normal în această perioada am fi discutat despre oferta de Paște, de această dată ne-am îndreptat către ei cu întrebarea „care este situația la voi și cum putem contribui?” 

Cum vedeți schimbarea odată cu 15 mai?

Noi rulăm acum campania „Summer login” și prin care oferim suport în organizarea reîntoarcerii la birou și am observat că deciziile de reîncepere a activității de birou sunt amânate în mare parte pentru 1 iunie, unii chiar și iulie. Prin urmare sper la o relaxare treptată și tind să cred că așa va fi.  

Ce lecții putem învăța de la această perioadă?

Cred că la nivel general putem accepta evidența că suntem vulnerabili, că nimic nu este garantat, dar că avem resurse să facem față situațiilor grele.

La nivelul de antreprenoriat cred că în această perioada mai mult decât de obicei evoluția/supraviețuirea businessului a depins de mindsetul antreprenorului. Și cred că mulți au învățat care sunt reperele financiare ale unui business sănătos.   

Cum vedeți strategia de business pe următoarele 3-6 luni?

Vom urma politica pașilor mici. Vom fi vizibili în piață și vom continuă să fim alături de clienții noștri.  

Cum vezi lumea după coronavirus?

Mai realistă, mai conștientă și mai capabilă de adaptare. Mai puține mentalități fixe și mai multe minți flexibile. Mai puternică.    

IMG 082622

Chocolissimo a luat ființă în anul 2004 în Polonia, aparținând grupului MM Brown. Astăzi compania operează în mai multe țări europene ca producător și distribuitor de produse din ciocolată de nișă. Produsele Chocolissimo sunt create în ciocolaterii tradiționale din Franța, Belgia, Germania, Țările de Jos, Elveția și chiar Madagascar și Australia, de maeștri ciocolatieri cu experiență, după rețete tradiționale bine păstrate.

Din 2014, Chocolissimo a intrat și pe piața din România, oferind peste 300 de tipuri de ciocolată, produsă manual în ateliere tradiționale: praline, ciocolată de băut, fondue de ciocolată, trufe și fructe în ciocolată.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: