fbpx
BizRemote Business Companii MarComm Marketing Stiri

Ce urmează? Revenire, Repornire, Reinventare3 min

19/05/2020 3 min read

Ce urmează? Revenire, Repornire, Reinventare3 min

Reading Time: 3 minute

COVID-19 a adus economiile într-o stare de șoc, iar pentru a putea merge mai departe, toate sistemele trebuie repornite, în acest sens, compania de cercetare Nielsen identifică trei scenarii aferente pentru trei orizonturi temporale.  

Revenire: o reîntoarcere timpurie la la condiții normale de viață (redeschiderea școlilor, birourilor, magazinelor, restaurantelor etc) undeva la sfârșitul celui de al doilea trimestru din 2020

Repornire: un scenariu pe termen mediu care este poziționat în al patrulea trimestru al anului

Reiventare: perspectiva pe termen lung care poziționează lumea spre revenire la condiții de trai  normale pe parcursul primei jumătăți din 2021.

Analiza din spatele acestui nou model ia în considerare condiții macro-economice globale precum șomajul, planuri de salvare din partea băncilor și rata dobânzilor, împreună cu preferințele de cumpărare ale consumatorilor generate de răspunsul guvernelor la sănătate și managementul bolii, toate aceste aspecte corelându-se astfel cu vânzările prevăzute în FMCG.

Fiecare dintre aceste orizonturi temporale va determina ce, unde și cum vor face consumatorii achiziții de produse esențiale precum alimente și alte bunuri de larg consum, dar mergând progresiv și către produse neesențiale. Acestea vor depinde de mai mulți factori precum nevoile consumatorului “casnic”, punctele de interacțiune limitate, preferința pentru online versus proximitatea fizică din magazine, orientarea către branduri sau produse locale și schimbarea situației financiare cu impact în portofelul consumatorului.

“Este nevoie ca retailerii și brandurile să examineze urgent gama de produse pe care o oferă și dinamica de preț în cadrul a două cazuri extreme de cumpărare. La un capăt al spectrului, consumatorii vor reduce cheltuielile din cauza șomajului, disponibilizărilor sau a altor provocări legate de COVID-19, în timp ce la celălalt capăt vor există consumatori a căror putere de cumpărare va rămâne neschimbată. În consecință, coșurile de cumpărături din FMCG vor trece prin reajustări rapide, cu recalibrări continue în cadrul inevitabilului context de recesiune. De asemenea consumatorii vor îmbrățișa mai rapid noile tehnologii de cumpărare precum realitatea virtuală sau augumentata, ceea ce va crește nevoia de a înțelegere a dinamicii cererii la nivelul tuturor canalelor,” spune Scott McKenzie, Nielsen Global Intelligence Leader.

Evoluția vânzărilor în FMCG

După primul caz de COVID-19 înregistrat în România, consumul bunurilor de larg consum în comerțul modern ajungea la +30% față de perioadă simlara a anului trecut, dar vânzările au avut o creștere spectaculoasă, de +80%, în săptămâna în care s-a anunțat intrarea în starea de urgență. Ulterior, vânzările din luna aprilie au înregistrat valori relativ similare celor de anul trecut. 

În România, Nielsen ia pulsul consumatorilor urbani o data la două săptămâni, pentru a surprinde schimbările în atitudini și în comportamentul de cumpărare pe parcursul acestei perioade fără precedent. Rezultatele înregistrate în aprilie deja arată primele semne de presiune financiară, 39% dintre consumatori declarând că veniturile personale au scăzut sau vor scădea în viitorul apropiat, în timp ce alți 39% declară același lucru pentru unul din membrii gospodăriei.

Același studiu ne semnalează modificări deja vizibile în comportamentul consumatorilor români: creșterea dimensiunii coșului de cumpărături, preferința pentru ambalajele de mari dimensiuni sau abandonarea mărcilor preferate în favoarea unor produse mai ieftine. De asemenea, din ce în ce mai mulți români evită plată cu cash și optează pentru variantele digitale, din dorință de a limită contactul, respectiv posibilitățile de contaminare cu coronavirus.

 

Viitorul retailului

Potrivit “Nielsen Survey on Coronavirus” (24-29 febuarie 2020), 93% dintre consumatori sunt dispuși să îmbrățișeze tehnologia mobilă 5G, iar 60% din consumatori sunt dispuși să utilizeze inteligența artificială sau realitatea virtuală pentru a accesa produsele. În multe piețe adoptarea cumpărăturilor online a fost deja accelerată de COVID-19. 

Foto © Rawpixelimages | Dreamstime.com

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *