Intrapreneurship – noua motivatie in companii

Sistemul de motivare a angajatilor difera de la companie la companie. In cazul unor corporatii functioneaza marirea salariilor, in cazul altora mediul de lucrul prietenos si well-being-ul. Mai nou prinde contur conceptul de intrapreneurship – devii antreprenor in compania unde lucrezi, esti motivat pentru ca participi la luarea deciziilor si veniturile tale cresc odata cu cele ale companiei.

De Steluta Nastase

 

Tot ceea ce trebuie sa faci este sa te comporti ca un antreprenor in timp ce lucrezi intr-o companie mare. Iti asumi riscuri, mizezi pe inovatie si ai un sistem de motivare si recompensare a echipei tale.

Gifford Pinchot, autorul best-seller-ului “Intrapreneuring: Why You Don’t Have to Leave the Corporation to become an entrepreneur” defineste intraprenorii ca acei “visatori care fac” si isi asuma responsabilitati pentru a transforma inovatia intr-un produs finit profitabil. Jurnalistul Christian Chock de la www.director.co.uk numeste intraprenorii “arma secreta a lumii business”. Ei creeaza inovatie pentru companii, in timp ce companiile le ofera resursele financiare si corporate necesare.

De ce avem nevoie de intrapreneurship?

Printre cauzele pentru care multi angajati pleaca din companii se numara lipsa de viziune si de oportunitati in cariera. Intraprenorship-ul poate sa rezolve problema retentiei angajatilor. Este cheia prin care angajatii isi pot demonstra skill-urile de lideri si isi pot inspira colegii sa adopte schimbarea. Companiile care isi pun in valoare resursele interne se bucura si de o dezvoltare rapida si armonioasa.

Portretul intraprenorului

Este acel angajat serios din companie cu o vechime de peste 3 ani, timp in care si-a demonstrat abilitatile si a castigat respectul managerului si al echipei. Este deja in faza in care este vanat de alte companii, iar noi perspective ii surad atat timp cat in compania unde lucreaza acum nu apare ceva nou. CEO-ul joaca un rol important in aceasta faza prin reperarea angajatului valoros si talentat si includerea lui in board-ul de actionari. Pe langa salariu are si actiuni a caror valoare creste odata cu veniturile companiei.

In Romania, companiile private nationale si internationale care au C-levels (CEO, CTO, COO, CIO) adopta intraprenorship-ul. In general, angajatii din domeniul IT, precum si din marketing, telecomunicatii aflati intr-un proiect amplu sunt incurajati sa devina intraprenori pentru ca au resursele, capabilitatea si siguranta de a conduce un business. Sunt oameni care experimenteaza lucruri inainte de a gasi succesul, invata din greseli si stiu cum sa conserve resursele pe care le au. Aceasta este si reteta succesului descoperita prin comparatie cu organizatiile statice unde exista teama de
a-i expune pe angajati la riscuri, de multe ori asociate si cu esecuri din care, din fericire, orice intraprenor invata.

Gandirea out of the box este o alta caracteristica a intraprenorului. Acesta lucreaza la masa ideilor care dau contur strategiilor. Se implica pentru a gasi experiente si a invata din ele. Un exemplu in acest sens este Tony Hsieh, CEO-ul de la Zappos si autorul cartii “Delivering Hapiness” care a dat dovada de idei creative atunci cand si-a dorit sa invete din experiente. A administrat o pizzerie, a facut programare in Pascal a lucrat la Microsoft. Apoi a aparut experienta LinkExchange si Zappos – devenit cel mai mare retailer de pantofi din lume. A cumparat un penthouse numai pentru socializare, a gazduit aici angajatii pentru a trece peste criza financiara si a invatat poker pentru a transpune strategiile si in business.

Intraprenorul este si lider. Acesta se diferentiaza de manager prin skill-urile de a consolida echipa si de a-i convinge pe ceilalati sa-i urmeze ideile. Este omul care ia decizii sub presiunea stresului si a deadline-urilor. Managerii, de regula, se feresc de riscuri si isi impun autoritatea in fata echipei, fara a fi preocupati sa castige increderea acesteia.
Intraprenorul cauta oportunitati si le transforma in inovatii. Mizeaza pe comunicare si pe crearea mediului potrivit pentru a incuraja creativitatea.

Google este una dintre companiile care incurajeaza intraprenorship-ul, angajatii pot folosi 20% din timpul de la job pentru proiectele lor personale.

A fi sau a nu fi intraprenor

In Romania, intraprenorship-ul este inca in faza de pionierat. Cea mai mare provocare este sa reusesti intr-un sistem corporate imun, cu birocratie, ierarhii, reguli. Vestea buna e ca acest concept este pus in practica de companiile care valorifica talentele si adopta modele internatioanle de motivare a angajatilor.

Frica de a avea un esec este principala cauza pentru care companiile nu sprijina intraprenoriatul. Exista si companii care evita riscul si penalizeaza esecurile, iar angajatii isi dau demisia si devin antreprenori. Nu acelasi lucru se intampla la Google, unde Larry Page (CEO-ul) a avut o abordare inedita fata de Sheryl Sandberg – fost vice-presedinte la Google, actual COO la Facebook. Aceasta a facut o greseala de cateva milioane de dolari pe care a recunoscut-o in fata lui Larry Page, iar acesta i-a spus: Ma bucur pentru ca ai facut aceasta greseala. Pentru ca imi doresc o companie unde lucrurile sa se miste atat de repede si sa se faca atat de multe lucruri si nu o companie unde sa fim foarte precauti si sa facem putin. Daca nu avem aceste greseli, nu stim ce inseamna riscul.

Formula pentru a fi un intraprenor de success este: viziune, gandire out of the box si cultura bazata pe valorificarea si motivarea oamenilor.

Celebrarea esecului. Pentru a fi intraprenor, alege companiile care vad esecul ca o modalitate de a invata din greseli.

Intraprenori de succes

Site-ul cbsnews.com citeaza povestea unor intraprenori de succes care au reusit sa se afirme in companii cu viziune:

Kodak – Cheryl Pohlman, former worldwide product & marketing communications director.  In momentul in care era digitala incepuse sa prinda contur si toti competitorii Kodak se pozitionau in aceasta zona, compania a mizat pe consumer printing market. Desi imprimantele inkjet erau o idee revolutionara, intrarea pe o piata noua era o provocare intraprenoriala. Cheryl Pohlman care lucrase in departamentul de marketing a fost ales pentru a face fata acestei provocari. Intre 2003 si 2006 si-a focusat echipa pe cercetare pentru a descoperi nemultumirile clientilor fata de piata imprimantelor inkjet si astfel a descoperit ca unii clienti erau nemultumiti de pretul cartuselor cu cerneala, de calitatatea print-urilor, de dificultatea folosirii tehnologiei. Pohlman stia ca pentru orice consumator Kodak inseamna calitate si know-how de a face tehnica prietenoasa, insa pretul face intotdeauna diferenta. Pentru ca multi oameni nu isi printeaza pozele din cauza preturilor cartuselor, directorul de maketing Kodak a hotarat sa reduca pretul cartuselor cu cerneala la 50%. Pohlman a stiut ceea ce isi doresc clientii. A vandut 520.000 de imprimante cu numai 25 de dolari, reduse de la 60-80 de dolari.

Yahoo – Scott Gatz, former senior director of advanced products
Stia ca Yahoo are nevoie de o optiune de cautare sponsorizata mult mai potrivita decat cautarile in director. Ideea sa nu a fost agreata de seful sau din acea perioada Tim Brady. S-a  hotarat sa nu ia in considerare parerea sefului. Optiunea de cautare sponsorizata implica milioane de oameni si aducea venituri de sute de milioane de dolari. Cand i-a venit aceasta idee, Gatz nu avea experienta necesara, dar ulterior si-a pus proiectul in aplicare in cadrul Yahoo.

Gateway – Gary Elsasser, former senior vice president of products
Lectia invatata:
nu te lasa influentat prea mult de modul de productie din trecut atunci cand creezi un nou proiect. In 2007, Gateway voia sa concureze cu Dell si HP care aveau laptop-uri la 399 de dolari. In aceste conditii ce sanse erau ca un consumator sa cumpere un desktop? Spre deosebire de celalte proiecte in care departamentul de inginerie si cel de design obisnuiau sa se planga unul de altul, proiectul Gateway One a fost focusat de catre Gary Elsasser pe design-ul inovativ. A mediat intre echipe si a mizat pe tehnologie ca un hobby, nu numai ca un job. Eforturile sale in sfera design-ului si a tehnologiei nu ar fi avut impact fara distribuitori, iar Gary Elsasser a mers in Asia pentru a incheia parteneriate cu acestia.
Citeste si alte articole despre management si recrutarea talentelor aici.

Steluta Nastase este online marketing specialist la agentia de recrutare si executive search ABC Human Capital

Foto: Dreamstime